Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Missie & visie

Basisschool De Opslach: Samen het beste halen uit jezelf!

Op de Opslach helpen we jou om het beste uit jezelf te halen. Dit doen we door je het vertrouwen te geven en met respect met elkaar om te gaan. We zijn nieuwsgierig en nemen initiatief waarbij we fouten mogen maken en onze successen vieren. Samen zorgen we voor
een fijne sfeer en ruimte om te kunnen groeien. Door verantwoordelijkheid te voelen en te nemen voor jezelf, elkaar én de omgeving.
Je bent welkom om samen te leren de wereld te ontdekken: Samen het beste halen uit jezelf!

Onze visie bestaat uit 3 pijlers:

-Welkom, dat ben jij!
-Samen leren, met jou en mij!
-Ontdekken van de wereld, dat doen wij!

Welkom, dat ben jij!

Op de Opslach ben je welkom en wordt je gezien. We vinden het belangrijk dat jij je fijn voelt op school, want dan kun je pas écht goed leren.
Op onze school zijn heldere afspraken zodat duidelijk is wat er van jou wordt verwacht maar ook wat je van iemand anders kunt verwachten.
Weten wat je kunt, wat je talenten zijn en wat je nog wil leren: dit leer je bij ons op school steeds beter aangeven, zodat je juist in die dingen verder kunt oefenen en leren. Doordat we op school doelgericht werken, wordt dit ook steeds duidelijker.
Iedereen leert op zijn eigen manier, samen gaan we op zoek naar de leerstijl die goed bij jou past. Jouw juf of meester coacht en helpt je hier graag bij. Samen maken jullie hiervoor een plan. We leren je daarin ook eigen keuzes te maken en hiermee zelf aan de slag te gaan.

Samen leren, met jou en mij!

Alleen kun je veel, samen kun je nóg meer.
Samen met je klasgenoten zit je in een klas met de juf of meester, een basisgroep noemen we dat. Sommige lessen doe je ook met kinderen en een juf/meester uit een andere basisgroep of doen we juist met de hele school. Dit noemen we groepsdoorbrekend leren.
Op die manier kun je van én met elkaar leren of extra hulp of uitdaging krijgen. Hierbij is samenwerken dan ook heel fijn, zo leer je ook rekening te houden met elkaar.
Ook de samenwerking met jouw ouders/verzorgers vinden we belangrijk. Samen willen we immers allemaal het beste voor jou! Hoe dit gaat en hoe we jou hier beter bij kunnen helpen bespreken we tijdens driegesprekken, met jou, jouw ouders/verzorgers én je juf of meester.

Ontdekken van de wereld, dat doen wij!

Nieuwsgierig worden, dingen ontdekken en zelf vragen stellen. Dit doen we met onderzoekend leren. Dat kan in de klas maar doen we ook graag buiten in de omgeving of we halen de omgeving juist in de school. Je leert zelf nadenken, samenwerken, oplossingen
zoeken en presenteren. Wanneer jij je betrokken voelt, leer je verantwoordelijkheid te voelen en te nemen voor jezelf, elkaar én de omgeving. Op deze wijze leer je de wereld om je heen steeds iets beter kennen en hoe we hier met elkaar goed voor kunnen blijven
zorgen.